Direktlänk till inlägg 30 januari 2009

Sorg och glädje

Av Marie - 30 januari 2009 00:00

Vi börjar med det positiva, så kan man sluta läsa när det negativa kommer!! I går var jag i Kungälv, hos Tage på livskonst och höll en föreläsning om djurkommunikationen inför en liten trevlig skara av människor! Var hemma sent och klockan blev över 11, innan jag kom i säng. Lite uppe i varv och svårt att somna, men det hade inte Kenta!! Efter 3:e gången jag försiktigt bett honom sluta snarka orkar jag inte mer, tar kudde och täcke och snor sängen från Gizmo som tycker det e skitkul att mamma e vaken och börjar busa, han åker ut och dörren stängs, sen snarka nog jag med....

Klockan ringde alldeles för tidigt (05,15).



Nu (redan) till det tråkiga:

Jag har lite problem med det här att alla vänner och bekanta som också har äldre hästar och haft dem länge börjar försvinna, inte vännerna, men deras hästar. Varför? Jag har faktiskt svårt att acceptera detta. Vad är det som gör att jag får välsignelsen att ha kvar min själsfrände (Sabina) frisk och kry så mycket längre och fortfarande? Om vi går tillbaka 1 år, så har M förlorat sin HS, 29 eller 30år gammal, en riktigt illa kolik satte stopp där. Vi har C somförlorat sin R, var dålig till och från under en period. Vi har L som förlorade sin R, dock under lite oturliga förhållanden, nu i veckan som gått förlorade M sin M, 18 år gammal och i dag fick A:s N somna in för att slippa lång rehablitering, värk och slippa bli en gamling, 18år gammal.

Så har jag en 31 åring, som aldrig haft fång, kolik, varit halt, förkyld, ingenting!! Det enda som hon varit hos veterinär för är sår!! Visst vit som hon är, hon e fullknökad med melanom, men det finns inga elakartade tumörer och de stör henne inte där de sitter och gör framförallt inte ont!

Men när dessa diskusskioner uppkommer funderar man ju mycket.....När man känner och ser och hör människor sorg, ångest, panik och skuld över detta blir jag mörkrädd!! Hur kommer jag då känna, den dag det är dags för mig??? Jag kan ju antagligen bara ana alla känslor mina vänner kännt, jag kan sätta mig in i det otroligt bra (har ju självklart gråtit över N och M denna veckan), men aldrig fullt ut! Jag har märkt under åren som har gått, med bortfall av både våra egna djur, men också människor som gått ur tiden, att jag på något sätt har så mycket enklare när detta händer. Visst gråter jag, känner sorg och saknad och längtan, men samtidigt så går det värsta över rätt fort. För jag har en så stark känsla av att de är kvar!! Det känns som de står bredvid mig, hur kan man då vara ledsen? Men, men det är saknaden av utseendet personen/individen hade, lukten, värmen och rösten man saknar. Inte själen deras, den finns med oss!! Vad underbart!!



Nu blev jag djup, nu åker jag hem... ska tända ett ljus för den store kloke och den fina prinsessan....

Kram

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 1 april 2011 18:28

Tjaba alla! Här på min blogg har det varit tyst och lugnt, lite tvärtom emot var det är! Labbis har varit hos tandläkaren, inga lösa tänder ännu. Dock har hon börjat få fickor/plats mellan tänderna, vilket vi alla får mer eller mindre, detta gör at...

Av Marie - 30 januari 2011 20:29


Då man inte är hemma måndag-fredag, ser bara sina hästar lite snabbt kl.06,00 när de får frukost, Kenta släpper ut dom och sen när man kommer hem är det mockning osv som gäller. Så är det underbart när helgen kommer och även om man inte är med dem he...

Av Marie - 22 januari 2011 13:01

Efter att varit sängliggande i feber och hosta i 3 dagar för andra gången i Januari månad och bara kunnat se att solen lyser genom fönstret så känns det underbart och befriande att kunna gå ut (bara kunna gå igen!!).     Då årets första Christo...

Av Marie - 12 januari 2011 17:04

Sitter och undrar över denna vinter, ska den någon gång ta slut? Jag har i alla fall dåligt med energi (och hö!!) kvar. När jag slutar jobbet tidigt, är jag hemma vid strax efter 16,00. Ge hästarna en tuss, in till hundar och katter, en kopp kaffe, l...

Av Marie - 12 november 2010 18:12

Bloggandet är nog inte riktigt min grej, orkar inte längre. I början var dett så lätt och roligt, men nu känns det som att man väljer andra saker i stället....   Men en liten uppdatering kanske är på sin plats. Fanny har funnit sig till ro här he...

Ovido - Quiz & Flashcards