Direktlänk till inlägg 28 juli 2007

Godmorgon!

Av Marie - 28 juli 2007 09:36

Gräsänkling här hemma! I detta underbara väder har min man som sedevanligt varje år sista helgen i Juli dragit iväg till 1700- talet och träffar alla sina karoliner vänner! På Marstrand (hemma?) samlas dom i klungor, väldigt förfriskade och idag kl.11,00 ska dom ner till kaj (färjeläget) för att hämta upp alla förvånade och vanliga människor, Dom kommer i trupp med kommendant Göran i fronten och sen följer min Kenta som förste trummis och alla soldater och spjut bärare. Vid sidan av går fina damer i sina vackra kläder och tiggare, horor (min svägerska) och fångar och fångvaktare. Nere vid kaj får dom en brejk, kan gå in och handla dricka, panodil mm. (för var det även stopp vid högvakten, där det enligt sed serverades backar med öl, Eiwe har tagit bort detta).

När folket går runt i bland dem och hälsar, tittar och filmar, får en fånge för sig att rymma och över kajkanten springer han och hoppar i det kalla vattnet, efter måste då fångvaktarna ta sig, dock måste den dyra karoliner dräkten av först. Konstigt, alltid är det dessa 3-4 karlar som alltid är lite mer berusade än andra!! Efter de våta kommit upp och ca 2 färjer anlänt bär det i stort tåg och trummande tillbaka till fästningen, där folket får vänta en liten stund innan dom kommer in på en guidad färd tillbaka till 1700-talet. Dom får se hur kommendanten förde sina trupper, dom får se ett skådespel med sång från Lasse-Maja, dom blir dragna i kläder av tiggare och påhoppad av kåta (ursäkta) horor. Dom får se kanoner och musköter bli avlossade (inte idag, tror jag, regn och krut går inte ihop) sen får dom längre och längre in i fästningen träffa olika fångar och människor som en gång levde på fästningen och höra deras berättelser. Man får gå i suckarnas gång som dagen till ära är full av andar och spöken och genom lönngången komma till kapellet där jättefin kör sång väntar. Sen kan man gå runt och titta själv och invänta nästa spel!

Jag skriver mer sen! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 1 april 2011 18:28

Tjaba alla! Här på min blogg har det varit tyst och lugnt, lite tvärtom emot var det är! Labbis har varit hos tandläkaren, inga lösa tänder ännu. Dock har hon börjat få fickor/plats mellan tänderna, vilket vi alla får mer eller mindre, detta gör at...

Av Marie - 30 januari 2011 20:29


Då man inte är hemma måndag-fredag, ser bara sina hästar lite snabbt kl.06,00 när de får frukost, Kenta släpper ut dom och sen när man kommer hem är det mockning osv som gäller. Så är det underbart när helgen kommer och även om man inte är med dem he...

Av Marie - 22 januari 2011 13:01

Efter att varit sängliggande i feber och hosta i 3 dagar för andra gången i Januari månad och bara kunnat se att solen lyser genom fönstret så känns det underbart och befriande att kunna gå ut (bara kunna gå igen!!).     Då årets första Christo...

Av Marie - 12 januari 2011 17:04

Sitter och undrar över denna vinter, ska den någon gång ta slut? Jag har i alla fall dåligt med energi (och hö!!) kvar. När jag slutar jobbet tidigt, är jag hemma vid strax efter 16,00. Ge hästarna en tuss, in till hundar och katter, en kopp kaffe, l...

Av Marie - 12 november 2010 18:12

Bloggandet är nog inte riktigt min grej, orkar inte längre. I början var dett så lätt och roligt, men nu känns det som att man väljer andra saker i stället....   Men en liten uppdatering kanske är på sin plats. Fanny har funnit sig till ro här he...

Presentation

Omröstning

Döper du dina bilar?
 Ja
 Nej
 Vaddå, det är en bil!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards