Direktlänk till inlägg 5 februari 2009

En dag i Nicander/Pedersens liv!

Av Marie - 5 februari 2009 19:58

Kl 04,40-05,10 Gizmo välter ner telefonen, klockan eller drar i sladdar, upp ur sängen, ut i hallen och locka, springa in igen och dra igen dörren.

 05,15 Klockan ringer

 05,25 Klockan ringer

 05,35 Klockan ringer

 05,40-05,45 Stiger upp ur sängen, på med morgonrock och tar mig ner för trappen i ett koma liknande tillstånd, ramlar nästan flera gånger, ut i köket och snubblar på Gizmo eller Orvar.

05,46 Öppnar kylskåpet, tar ut Gizmos mat och ger honom, tillbaka och ger Tilda frukost, tillbaka igen och ger Orvar mat, lyfter upp honom till sin plats och trycker i gång kaffekokaren, nu är Tilda klar.

05,48 Går på toaletten och håller på att somna.

05,50 Känner mig full när jag går till ytterdörren, tar på mig tjocke jacka och mössa, släpper ut Tilda och Orvar.

05,50-05,55 Tar ett bloss.

05,55 Går in, Tilda följer med och går direkt upp till sängen och värmen.

Går in på dass, gör iordning mig.

06,00 Hör Kentas telefon tjuta, vet att jag e sen, yrar runt och letar efter nycklar till jobbet, nycklar till bilen.

06,01 Går ut genom dörren, startar bilen. Kör upp till stallet och låter den stå på tomgång. Grinar över att jag missar nyheterna på radion, som vanligt.

06,02-06,07 Hämtar hö påsar, klämmer mig in genom hästarna som står i vägen, ger dem hö. Svär över Labbis som står och glor. Till slut går hon in och jag springer och hämtar krubbor, ger dem.

06,07-06,10 Sitter i bilen och börjar köra, oftast får jag stanna och vänta på att Orvar ska flytta sig ur vägen.

Är jag tidig och kl är 06,05 , hejar jag på Kalle som är ute på sin morgon promenad.

06,10-06,20 Kör till jobbet och minns aldrig hur jag kom dit.

06,21-13,00 JOBBAR (nog om det)

 xx

KENTAS MORGON

06,20 Går upp, på dass, ger Ebba mat. Släpper ut Gizmo, Orvar in. Dricker det färdiga kaffet framför morgon tv:n.

ca 07,00 Går en promenad med hundarna.

07,20 Äter frukost, inlåst i vardagsrummet från alla hungriga djur han annars inte kan motstå att ge lite extra. Gör smörgås åt mig, Marie.

07,45 Går på dass.

08,00-09,10 Försöker komma iväg, men behöver kolla kaffekokaren 10 gånger, räkna alla djur och gud vet vad.

08,05 Släpper ut hästarna (öppnar 2st dörrar-färdig!)

08,10 Sätter sig i bilen och kör men vänder ca 3ggr för att kolla att grinden e helt stängd och bäst kolla ytterdörren 2ggr, sen kaffekokaren oxå.

(Varje gång måste han gå en viss ritual, vilket inkluderar att springa upp i sovrummet och säga Hejdå till hundarna, så det hör dom ca 3-4 ggr varje morgon)

08,25 Ringer frun, kom ut, mackorna levereras.

xx


13,30 Kör in hemma efter kollat brevlådan. Stannar bilen och ger hästarna hö ute. 

13,45 Går in, ger katter och hundar mat, går på dass.

14,00 Sätter på datorn, kolla mail, konton och grinar över att jag inte tagit tag i bokföringen än.

Ca14,30 Kommer på att shit, jag har inte ätit sen frukost -hungrig.

14,30 Äter, om det finns något att äta.

14,40 Paltar på mig och alla går upp till stallet.

14,55 Hundar och antingen Labbis/redwind eller Juliette rids eller går promenad. 2st om dagen får "något" på rullande schema.

15,45-16,00 Ebba fryser och vill in. Släpper in hundarna och går till stallet och mockar, gör vatten, hö osv.

Ca 17,00 Går ner till huset igen. Sätter mig framför datorn om jag inte har någon kund på distans. Alla djuren hungriga, en timma för tidigt.

17,45 Går ner och ger alla inne mat, går upp tar in hästarna och ger dem hö, gör i ordning krubba till Labbis.

18,00 Springer runt som en yr höna, diskar, tvättar, städar, plockar.

18,20 Herrn i huset kommer hem, drar i gång Tilda, så det ekar i hela huset av hundskall, katterna springer ut eller gömmer sig under kylen (Gizmo) för det e sånt jäv..a liv. Ebba småbusar men mest för sig själv i soffan.

18,45 Kenta ska gå upp och byta om.

19,30 Kenta kommer ner, då han fastnade framför datorn, klagar lite över damm trollen och sätter sig framför TV:n

19,35-21,00 ? Vad tar dessa timmar vägen? Är det torsdag kollar Kenta på antikrundan kl20,00!! Då får han inte störas.

21,00-21,45 Alla går upp till stallet, ger dem kvällshö, öppnar dörrarna, ger Labbis krubba, mockar lite.

22,00-22,15 Jag börjar få panik över att komma i säng. Vi delar upp uppgifterna, göra rent kattlåda, ladda kaffekokaren, Färdigställa frukostmaten för hundar och katter.

22,15-22,30 Jag och hundarna lägger oss, Kenta kollar datorn.

22,30-23,00 Kenta kommer in och helst tänder, pratar med vovvarna och lägger sig.

5 minuter senare snarkar han så jag vaknar om jag inte redan e vaken eller inte hunnit somna!!, putter på honom ca 5ggr. Sen sover jag förhoppningsvis. Någon gång på natten kan Ebba få för sig att dricka, då får man tända i hallen så att hon ser och släcka när hon är färdig och tillbaka i sängen. Sen börjar det om. . . . .


 
 
Ingen bild

eiram

19 februari 2009 16:20

ha ha! har inte kollat bloggeriet på ett tag och hitta denna "dag" på din sida! Fick mig ett gott skratt-ja var tar alla dagar vägen...?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 1 april 2011 18:28

Tjaba alla! Här på min blogg har det varit tyst och lugnt, lite tvärtom emot var det är! Labbis har varit hos tandläkaren, inga lösa tänder ännu. Dock har hon börjat få fickor/plats mellan tänderna, vilket vi alla får mer eller mindre, detta gör at...

Av Marie - 30 januari 2011 20:29


Då man inte är hemma måndag-fredag, ser bara sina hästar lite snabbt kl.06,00 när de får frukost, Kenta släpper ut dom och sen när man kommer hem är det mockning osv som gäller. Så är det underbart när helgen kommer och även om man inte är med dem he...

Av Marie - 22 januari 2011 13:01

Efter att varit sängliggande i feber och hosta i 3 dagar för andra gången i Januari månad och bara kunnat se att solen lyser genom fönstret så känns det underbart och befriande att kunna gå ut (bara kunna gå igen!!).     Då årets första Christo...

Av Marie - 12 januari 2011 17:04

Sitter och undrar över denna vinter, ska den någon gång ta slut? Jag har i alla fall dåligt med energi (och hö!!) kvar. När jag slutar jobbet tidigt, är jag hemma vid strax efter 16,00. Ge hästarna en tuss, in till hundar och katter, en kopp kaffe, l...

Av Marie - 12 november 2010 18:12

Bloggandet är nog inte riktigt min grej, orkar inte längre. I början var dett så lätt och roligt, men nu känns det som att man väljer andra saker i stället....   Men en liten uppdatering kanske är på sin plats. Fanny har funnit sig till ro här he...

Ovido - Quiz & Flashcards